Brändi ei synny ilmaiseksi

Brändi on muotisana. Se liittyy englannin kielen sanaan brand, joka viittaa tuotekuvaan, merkkituotteeseen tai erottuvaan tuotenimeen. Suomalaisissa joukkoviestimissä käytetään rinnan suomen kieleen mukautunutta muotoa brandi tai brändi. Molemmat ovat Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan hyväksyttyjä muotoja.

Brändi sekoitetaan usein käsitteisiin tuote, tuotemerkki, imago tai logo. Yritys tai yhteisö valmistaa tuotetta. Yritys tuottaa palveluja asiakkaan kanssa vuorovaikutussuhteessa asiakkaan toiveiden mukaan. Asiakkaan mielessä rakentuu tuotteesta tai palvelusta tietty mielikuva eli imago. Logo sitä vastoin viittaa tuotteen, yrityksen tai palvelun nimen kirjoitusasuun tai -tyyliin. Brändi ei ole mikä tahansa tuote. Brändi on se, mitä kuluttajat haluavat ja ostavat, sillä se antaa lupauksen laadusta, kestävyydestä ja luotettavuudesta.

Brändin luominen

Brändin vakiintuminen edellyttää tuotteen aktiivista, yhdenmukaista ja toistuvaa viestimistä eri tilanteissa ja eri kanavilla. Brändin vakiintuminen merkitsee sitä, että brändituote tulee tunnetuksi, hyväksytyksi ja ansaitsee oman paikkansa markkinoilla. Brändin arvoon vaikuttavat monet tekijät. Brändiin liittyvän yhteisön tai omistajayhteisön maine, toimintatavat, laatu, käytettävyys, hinnoittelu, tekniset ominaisuudet ja se, miten hyvin se pitää annetun lupauksen. Brändätty tuote nauttii sitä ympäröivän yhteisön arvostusta. Siihen liittyvät markkinoinnin kilpailukeinot ovat monipuoliset ja brändin rakentamista eli brändäämistä tukevat. Markkinoinin kilpailukeinoja nimitetään markkinointimixiksi. Markkinoinnin, hinnoittelun, tuotteen esittelyn, saatavuuden ja viestinnän keinojen onnistunutta yhdistämistä.

Brändi ei synny ilmaiseksi, vaan se edellyttää usein merkittäviä taloudellisia, henkisiä ja materiaalisia ponnistuksia. Myynnin kannalta brändit vaikuttavat eri tavoin. Brändit koetaan luotettaviksi ja turvallisiksi, joten ne luovat tuotteen ja sen taustalla olevan yhteisön uskottavuutta ja kehittävät mainetta. Ne luovat kuluttajille laadukkaita mielikuvia ja herättävät ostohalun. Ostajat ovat valmiita maksamaan brändituotteesta enemmän kuin perustuotteesta. Brändi tuottaa asiakkaiden toivomia elämyksiä, jotka viihdyttävät, nostavat asiakkaiden itsearvostusta ja jäävät mieleen.