Miten pelataan Ristiseiskaa?

Ristiseiska on helppo korttipeli oppia, mutta yksinkertaisuudestaan huolimatta viihdyttävä. Peli sopii parhaiten 3–5 pelaajalle. Peliin tarvitaan yksi korttipakka ja pöytätilaa.

Pelin kulku

Kaikki kortit jaetaan pelaajien kesken. Pelin aloittaa ristiseiska, joka lyödään pöytään. Aloittajan vasemmalla puolella istuva pelaaja lyö pöytään joko jonkin kolmesta muusta seiskasta tai ristikuutosen. Peli jatkuu siten, että jokainen pelaaja lyö vuorotellen yhden kortin pöytään.

Seiskat tulevat vaakariviin pöydälle, samojen maiden kuutonen aina seiskan alapuolelle ja kasi yläpuolelle. Ennen kuutosen lyömistä täytyy saman maan seiska olla pöydätty. Samoin kasia ei saa pöydätä, ennen kuin saman maan seiska ja kuutonen on pöydätty. Tämän jälkeen kuutosien päälle muodostetaan aleneva pakka (6-5-4-3-2-A) ja kasien päälle ylenevä (8-9-10-J-Q-K). Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä korteistaan eroon.

Näin helppoa se ei kuitenkaan ole. Koko pelin juoni rakentuu sen varaan, että vuorossa olevalla pelaajalla ei välttämättä olekaan pöytään sopivaa korttia. Ensimmäisellä kierroksella saa vielä passata, eli ilman sanktiota siirtää vuoron seuraavalle. Toisella kierroksella joutuu joko ottamaan viimeksi pöytään lyöneeltä tämän itse valitseman kortin (ns. korttipantti-versio) tai sitten yhdessä sovitun pantin, jolloin pelin loppuessa pantin haltija saa miinuspisteitä (pantti-versio).

Yritys pelissä on siis paitsi itse päästä korteistaan eroon, tehdä myös kanssapelaajille kiusaa panttaamalla hyviä kortteja, jos vain pystyy. Jos pelaajalla on kädessään kortti, joka sopii pelikenttään, se on lyötävä, eli kortteja ei voi pantata vain kiusaksi. Mutta peliä pelaamalla oppii nopeasti taktiikat, joilla vaikeuttaa muiden peliä ja helpottaa omaansa.

Korttipanttiversio on vain yhden kierroksen peli, eli korteistaan ensimmäisenä eroon päässyt voittaa.

Panttiversiota pelattaessa taas pantista sekä pelaajille käteen jääneistä korteista lasketaan pisteet. Kierroksen lopettajallekin eli voittajalle voi jäädä pantti, jolloin hänkin saa pisteitä, vaikka käteen ei jääkään yhtään korttia.

Pistelaskutavoissa on vaihtelua, mutta yksi parhaista on tapa, jossa pantista saa 25 pistettä ja käteen jääneistä korteista silmäluvun mukaan, esimerkiksi kuutosesta saa 6 pistettä. Ässä on 14 pistettä. Neljällä pelaajalla 100 pisteen raja on aika alhainen, kannattaa sopia heti vaikka 200 pisteen rajasta. Kun joku pelaajista ylittää rajan, peli loppuu siihen. Pistetilanne kertoo voittajan, eli vähiten pisteitä omaava pelaaja voittaa. Rajan ylittäjä luonnollisesti häviää.

Ristiseiska varsinkin pantilla voi aiheuttaa riippuvuutta, sillä hyvällä peliporukalla sitä voi pelata tuntikausia.