Realistisuuden ja hämäyksen vaikutus

  1. &8217;Over the Shoulder-Shot&8217; eli olkapäänylikuvaus on tuttu uutisista ja monista muista dokumentaarisista ohjelmista ja elokuvista. Tässä tapauksessa kuvaustavan nimi vastaa täysin sen sisällön merkitystä: kuvaus toteutetaan siten, että kamera on kuvaajan olkapäällä. Näin saadaan aikaan haastattelumainen otos, jossa haastattelija voi olla näkyvissä kuvan oikeassa reunassa tai alalaidassa.
  2. Amerikan Hannu Karpo, Cannesin Kultaisen Palmun voittaja Michael Moore on tuttu &8221;dokumenteistaan&8221;. Hänen elokuvansa ovat rajankäyntiä useiden elokuvatyyppien kesken, joista yksi on dokumentti; täysiverisiä dokumentteja elokuvat eivät missään nimessä ole. Dokumentaarisuutta korostaakseen Moore esiintyy itse olennaisena osana elokuviaan. Hän on aktiivisesti mukana haastattelija roolissa, joka haastattelee naivin rehellisesti vastaavia viranomaisia jne. Moore ei itse kuvaa elokuviaan, vaan tähän hänellä on kameramies käytössä.
  3. Olkapäänylikuvaus on monitulkintainen tapa kuvata todellisuutta; silloin voidaan olla tekemisissä &8221;maailman sellaisena kuin se on&8221; tai &8221;maailman kuin sen pitäisi/vaikuttaa/voisi olla&8221; kanssa. Katsojan tulee olla tarkkana mistä milloinkin on kyse.