Giorgio Vasari ja renessanssin taide

Kuka oli Giorgio Vasari?

Giorgio Vasari (1511–1574) oli italialainen taiteilija ja taiteen tutkija. Hänen omassa taiteellisessa tuotannossaan painottui arkkitehtuuri ja manieristinen kuvallinen ilmaisu. Kirjoituksissaan hän on kuvannut renessanssin taidetta, taiteilijoita ja luonut samalla kuvan myyttisestä renessanssitaiteilijasta. Taidehistoriassa Vasari on mielenkiintoinen esimerkki taiteen normien tuottamisesta ja taiteen aikalaiskuvauksista. Vasarin nyt merkittävimpänä teoksena voidaankin pitää hänen kirjoittamaansa teosta Taiteilijaelämänkertoja Giottosta Michelangeloon (Le vite de’ più eccellenti architetti, pittori e scultori italiani). Alkupäräisin teos on vuodelta 1550. Tähän versioon Giotto teki kuitenkin vielä lisäyksiä.

Giorgio Vasari ja täydellinen taide

Vasarin teos kuvaa lyhyesti kiteytettynä renessanssin ajan merkittävien taiteilijoiden tuotantoa ja elämää. Tyylillisesti teos on runsassanainen ja ylistävä. Juuri tämä ihaileva ote aikalaistaiteilijoihin on teoksen ja Vasarin määräävä ominaisuus. Vasari kuvaa taiteelli­suuden ja sen tuottamisen kyvyn Luojan lahjana ja taideteokset miltei ihmeinä. Kuvauksensa hän tekee ylpeydellä, joka on todella silmiinpistävää, mutta selittyy ajalle ominaisella taiteiden arvon nousulla. Kirjoituksissaan Vasari kuvaa taiteen kehityksen vaiheita antiikin taiteesta keskiaikaan ja edelleen Italian renessanssin huippuun, Michelangeloon. Vasarin mielestä ”kreikkalainen kuva”, ikoninomaisuus, oli taantuma, jonka jälkeen Giotto aloitti irtaantumisen karkeudesta kohti sulavuutta ja sen yli.

Giorgio Vasarin määritelmä taiteesta kiteytyy mainintaan renessanssin kolmannesta kaudesta, jolloin taide on hänen mukaansa saavuttanut täydellisyyden. Täydellisyys on Vasarille luonnon jäljittelyä. Renessanssin ihanne oli antiikin Rooma ja siinä valossa luonnonmukaisuuden tavoittelukin on ymmärrettävää. Toisaalta taiteilijat myös ylittivät mallinsa. Vasa­rin ajatukset eivät siis jää jäljittelyn tasolle vaan jatkuvat ”siihen johonkin”, jonka Vasari sanoo puuttuvan usealtakin taiteilijalta, lukuun ottamatta tietenkin Michelangeloa.

Giorgio Vasarin taitelijakuva

Vasarille taiteilija on kuin yli-ihminen. Syvä arvostus etenkin Michelangeloa kohtaan perustuu paitsi hänen kykyyn toistaa luonnon kauneutta niin myös ajatukseen taiteilijan erityisyydestä. Tämä näkyy tavassa jolla Vasari kuvailee taiteilijoiden aivoituksia ja kepposia. Taitelija saa olla ”kummallinen” hän saa eristäytyä, mahdollisesti se voi vielä lisätä hänen ”taiteellisuuttaan”. Myyttinen taiteilija on elänyt taiteen historiassa hyvin pitkään. Mielenkiintoisena yksityiskohtana on kuitenkin se, että Vasarin ihailema taiteilija on paitsi oikukas luovuuden haltija myös kuuliainen työn tekijä, miltei käsityöläinen.

Giorgio Vasarin kirjoituksilla taiteesta ja taiteilijoista on ollut merkittävä rooli länsimaiseen taiteen historiassa ja hänen nimiinsä luetaan usein käsitteen renessanssi käyttöönotto.