Tietojärjestelmän käyttöönottoprojekti

Projektin vaiheistaminen

Yleisimmin tietojärjestelmien kehityshankkeet projektoidaan ja aikataulutetaan asiakkaan toivomista lähtökohdista käsin. Projektin käynnistämisvaiheessa kannattaa niin toimittajan kuin asiakkaankin lähteä liikkeelle, ns. aloituskokouksessa, hyödyntämällä seuraavia projektinhallintaan liittyviä toimintamalleja:

1. Aloitus

  • projektin kokonaistavoitteiden asettaminen
  • projektin rajaaminen eli ulkopuolelle jäävien kehityshankkeiden nimeäminen
  • yhteisistä kartoituskokouspäivistä sopiminen ja lukkoon lyöminen

2. Suunnittelu

  • projektin osittaminen eli vaiheistaminen
  • välitavoitteiden asettaminen
  • vastuukysymysten selvittäminen
  • tiedotuksen ja tarvittavan koulutuksen ajoittaminen
  • resurssien eli henkilöstön ja rahan käytön suunittelu
  • johtoryhmän kokousten suunnittelu ja aikatauluttaminen
  • tietojen keruu työskentelyä varten eli määrittelytyö
  • projektiin liittyvän kehittämis- ja kokeilutoiminnan eli Pilotoinnin suunnittelu

3. Toteutus

  • projektin rakentaminen niin, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän häiriöitä muulle toiminnalle
  • henkilöstöresurssien yhtäaikaisen käytön suunnittelu perusorganisaation kanssa
  • perusorganisaation sitouttaminen projektiin
  • projektin aikataulujen ja talouden seuranta
  • projektityöskentelyn vertaaminen asetettuihin tavoitteisiin ja aikatauluun
  • mahdollisten loppukäyttäjien koulutuksen organisointi sekä käyttöohjeiden laadinta

4. Projektin päättäminen

  • projektin työvaiheiden dokumentointi
  • saatujen kokemusten ja tulosten arviointi
  • mahdollisista jatkotoimista sopiminen
  • projektin ”häntien” kirjaaminen ja korjauksien aikatauluttaminen
  • tuotantokäytön ylläpidosta sopiminen sekä käyttäjien käyttötuen organisointi