Tuote jalostuu kohdentamalla

Laatuotteita valikoiduille käyttäjäryhmille

Vaikka tuote- tai palveluidea saattaa syntyä nopeana oivalluksena, vaati se toteutuakseen usein vielä pitkän tien. Markkinoille kannattaa tuoda tuote tai palvelu, joka uutuudellaan, tuoreudellaan myös kiinnostaa. Ennen tuotteen kehittelyyn ryhtymistä on syytä ottaa selvää, onko vastaavaa tuotetta tai palvelua jo olemassa. Entä kuka on uuden tuotteen loppukäyttäjä. Tuotekehittelyn avulla uutuuden voi kohdentaa valikoiduille, kenties vaativillekin, käyttäjäryhmille. Massasta erottuvalla tuotteella saattaa olla muita samankaltaisia tuotteita täydentävä lisäarvo.

Tuotteistamisen lähtökohdaksi voi asettaa kysymyksiä: kenelle tuote kohdistetaan, kuka sitä tarvitsee, mitä hyötyä uudesta tuotteesta on. Myös oheispalvelut suunnataan tuotteen oletettavalle ja toivotulle käyttäjäkunnalle.Jos kyseessä esimerkiksi on matkailutuote, voi harkita, sopiiko sen yhteyteen kenttäkeittiö, kahvila, pub vai gourmet-ravintola.

Laatua valikoiduille käyttäjille

Tarkoin harkitulle käyttäjäkunnalle kohdennettua tuotetta terävöittää toisinaan myös teollinen muotoilu, design. Kyseessä ei tarvitse olla välttämättä koriste- tai lahjaesine, muotoilija suunnittelee aivan arkisiinkin esineisiin ja palveluihin laatua terävöittäviä ratkaisuja. Tuotetta kuvaavat myös sen graafinen ilme ja markkinointi valikoiduille kohderyhmille.

Viimeiseen silaukseen saakka perustellusti suunniteltu, muotoiltu ja kohdennettu tuote palvelee käyttäjäänsä pitkään. Kohdennetun tuotteen voi hinnoitella tavanomaista massatuotetta korkeammaksi. Laadukas tuote tuo suunnitteluun sijoitetut eurot takaisin. Vetoaahan erikoistuote yleensä pitkälle erikoistuneisiin kuluttajaryhmiin, joille tavanomaiset tuotteet ja palvelut eivät ehkä riitä. Näin tuotteistaminen on palvelua parhaimmillaan.