Mistä apua?

Pienyrittäjän, yksinyrittäjänkin, on omaa liiketoimintaa hoitaessaan hallittava kaikki yritystoiminnan osa-alueet. Hän saattaa kokea olevansa oman yrityksensä kirjanpito-, markkinointi-, talous- ja henkilöstötoimisto, myyntitykki ja tiedottaja, ja kaikkien muiden toimien lisäksi myös johtaja, jonka käsien läpi kaikki langat kulkevat. Varsinaiseen ydinosaamiseensa, yrityksen tuotantoon, pienyrittäjä tässä tilanteessa keskittyy kunhan muilta toimiltaan ehtii. Pienen yrityksen tuotanto saattaa olla varsin kaukana toimistotöistä. Yrittäjä hallitsee kenties puuntyöstön tai luonnonmateriaalien käytön kankaan värjäyksessä, mutta markkinointi saattaakin jo tuottaa vaikeuksia. Mitä tehdä, jotta voimavarat eivät liikaa kuluisi paperien pyörittämiseen?

Pieni yritys on omistajalleen usein kuin pieni lapsi, sitä on vaikea jakaa tai luovuttaa. Siitä huolimatta yksinyrittäjänkään ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Kirjanpitotoimisto voi hoitaa yrityksen taloushallinnon joko osittain tai kokonaan. Vaikka yrittäjä luovuttaisikin taloushallinnon muualle, on hänen ajantasaisesti tiedettävä yrityksen taloudellinen tila. Siksi kirjanpitäjä raportoi asiakastaan säännöllisesti

Monet yrittäjät kokevat markkinoinnin erityisen vaikeaksi yritystoiminnan osa-alueeksi. Miksi ei siis käyttäisi apuna markkinointi-, viestintä- tai mainostoimistoa? Yrityksen ilmeen ja painotuotteet saa näin kerralla kuntoon, eikä aikaa ja energiaa tarvitse käyttää tietokoneen äärellä esitettä miettimässä. Painotuotteiden lisäksi toimistoista saa käytännön neuvot ja muun markkinointiavun. Samalla hoituvat tarjouskirjeet, tiedotteet ja muut ajankohtaiset kirjalliset materiaalit, jopa valokuvat.

Tuotannon ruuhkahuippuja hoitamaan, kenties vakituiseen työhönkin tarvitaan toisinaan lisäväkeä. Uusien työntekijöiden lopullisen valinnan hoitaa toki yrittäjä itse, mutta miksi lukea kymmenittäin hakemuksia ja todistuksia, jos käytettävissä on työnvälitykseen erikoistuneita toimistoja.

Kaikki palvelut toki maksavat, mutta niin maksavat myös yrityksen tuotteet. Jos palveluja käyttämällä aikaa jää todelliseen ydinosaamiseen ja tuotantoon, on yrityksellä selkeitä kasvun mahdollisuuksia. Kun palveluihin sijoitetut eurot tulevat takaisin myynnin kasvuna, ovat nämä sijoitukset olleet oikeita.