Mikä on paras näkemäsi elokuva?

Elokuvahullulta eli cinéphileltä usein tiedustellaan suurinta ja parasta näkemäänsä elokuvaa. Tähän kysymykseen vastaaminen tuottaa melko monelle suuria vaikeuksia. Yleensä vuoden loppupuolella kriitikot ympäri maailmaa valitsevat kyseisen vuoden parhaita elokuvia. Tällaisen listauksen tekeminen vielä onnistuu, tosin vaivoin. Listauksissa usein unohtuvat esimerkiksi elokuvalajityyppien väliset erot. Onko vuoden paras komedia yhtä lailla paras kuin samaisen vuoden paras draamaelokuva? Mikä ratkaisee paremmuuden ja millä perusteilla?

Pysähtymättä ikuisuusongelmiin, vaikuttaa siltä, että paremmuuden ratkaiseminen ei ole helppoa. Toisaalta miksi paremmuutta tulisi edes selvittää, taide on aina viime kädessä omakohtainen kokemus. Siitä huolimatta, että itsellesi rakkain elokuva ei olisikaan saanut palkinnon palkintoa, ei tämä palkinnottomuus vähennä elokuvavalintasi arvoa millään tavalla. Toisaalta, jos työhaastattelun yhteydessä vastaan Orson Wellesin Citizen Kanen sijasta, että suosikkielokuvani on Russ Meyerin Faster, Pussycat! Kill! Kill!, olenko menettänyt pelin työpaikan suhteen? Kertoisiko Meyerin elokuvasta pitäminen jotakin olennaista haastatelijalle? Ilmeisesti ainakin sen, etten arvostaisi elokuvataidetta.

Internettiä selaamalla löytää useita Kaikkien Aikojen Elokuvat -listauksia. Listauksissa kannattaa katsoa, onko lista rajattu koskemaan esimerkiksi pelkästään tiettyä lajityyppiä (esimerkiksi kauhuelokuvia) tai tietyn maan elokuvia (esimerkiksi amerikkalaisia elokuvia). Listaukset esitetään aakkosjärjestyksessä, ei paremmuusjärjestyksessä. Mitä pienempi otanta elokuvia on, sitä vaikeampi on elokuvien välisiä paremmuuksia selvitellä. Listauksia selaamalla saa kaikesta huolimatta selville ne elokuvat, joita ei voi olla ohittamatta yhdessäkään listauksessa. Tälläisiä ovat esimerkiksi edellä mainitun Citizen Kanen (usein listojen 1.) ohella Akira Kurosawan Seitsemän samuraita, Federico Fellinin 8 ½, Ingmar Bergmanin Persona ja Mansikkapaikka, Sergei Eisensteinin Panssarilaiva Potemkin, useat Charlie Chaplinin elokuvat kuten Diktaattori, ja Stanley Kubrickin Kellopeli appelsiini. Lista täydentyy varmasti ja hitaasti. Tämän ajan elokuvista paikkansa listauksiin ovat vakiinnuttaneet niin Steven Spielbergin E.T. ja Schindlerin lista, Pedro Almodovarin Puhu hänelle kuin Clint Eastwoodin Armoton.

Usein listoilta puuttuvat kassamagneetit: esimerkiksi Peter Jacksonin Taru Sormusten Herra- trilogiaa tai Ang Leen Hulk -elokuvaa ei välttämättä listoilta löydä. Kriitikkokunnan valinnat ja kadunmiehen elokuvavalinnat menevät varsin usein täysin ristiin. Ironista, mutta totta. Tulevaisuudessa listaukset muuttuvat listauksiksi elokuvataiteen ja elokuvaviihteen kesken. Taiteen ja viihteen keskenään vertaileminen kun ei ole aivan mutkatonta.

Mikä on paras näkemäsi elokuva?