Miten pelataan Nollaa?

Nolla on korttipeli, joka vaatii muistia. Sitä voisi sanoa aikuisten muistipeliksi. Peli sopii 3–6 pelaajalle.Pelin tavoite on saada kierrokselta aina mahdollisimman vähän pisteitä, joten pelissä pyritään eroon isoista korteista. Tämä peli on siis vain numeropeli, maalla ei ole merkitystä.

Pelin kulku

Jokaiselle pelaajalle jaetaan neljä korttia. Niitä ei nosteta käteen, vaan ne jaetaan pöytään kuvapuoli alaspäin, kaksi ensin rinnan pelaajan eteen ja toiset kaksi näiden yläpuolelle pöydälle. Tämän jälkeen jakaja nostaa pakasta yhden kortin, vilauttaa sen kaikille pelaajille ja laittaa sitten kortin takaisin pakkaan. Pakka asetetaan keskelle pöytää umpipakaksi. Olipa pakasta vilautetun kortin silmäluku mikä tahansa, nyt sen pistearvo on nolla, eli kaikki saman silmäluvun kortit ovat nollakortteja tällä kierroksella.

Nollakortin numeroa ei saa sanoa ääneen, koska tarkoitus on, että pelaajat muistavat kortin kerran sen nähtyään, ääneen sanominen saattaa auttaa muita pelaajia. Tämän jälkeen jokainen pelaaja katsoo pöydällä lähinnä itseään olevat kaksi korttia samanaikaisesti, niin että muut eivät näe. Pelaajan pitää pistää näiden korttien silmäluku mieleensä. Kaksi muuta korttia säilyvät edelleen piilokortteina.

Jakajasta vasemmalla istuva aloittaa ensimmäisen vuoron nostamalla umpipakasta kortin. Hän katsoo kortin salassa muilta ja päättää sen jälkeen, lyökö kortin suoraan avopakaksi umpipakan viereen, vai vaihtaako jonkin omista pöydällä olevista korteistaan siihen. Pelaaja tietää siis vain kahden korttinsa silmäluvun (mikäli muistaa ne).

Kortti vaihdetaan siten, että pelaaja asettaa pakasta nostamansa uuden kortin vaihdettavan paikalle ja kääntää poisheitettävän kortin suoraan avopakkaan katsomatta sitä ensin. Näin ollen avopakkaan voi joko huonon muistin tai huonon tuurin takia joutua hyviäkin kortteja.

Pakasta nostettu kortti, joka on pelaajan jotakin korttia pienempi, kannattaa aina vaihtaa. Jos pakasta nostettu kortti on oikein hyvä, eli nollakortti, ässä, kakkonen tai kolmonen, pelaajan kannattaa ottaa riski ja vaihtaa se ehkä piilokorttiin.

Tämän jälkeen jokainen pelaaja saa vuorollaan nostaa päällimmäisen kortin joko avo- tai umpipakasta.

Voittaminen

Kun pelaajalla on mielestään tarpeeksi hyvät kortit, eli korttien silmälukujen summa on pieni, pelaaja voi lopettaa pelin omalla vuorollaan sanomalla: Lopetan. Tämän jälkeen muilla pelaajilla on vielä oikeus yhteen vaihtoon, eli kierros pelataan takaisin lopettajaan. Sitten kortit käännetään ja pisteet lasketaan. Peliä voi pelata esimerkiksi 100 pisteestä. Pistemäärään ensimmäisenä yltänyt häviää.

Kierroksen alussa näytetystä nollakortista saa oletetusti nolla pistettä (olipa kortin silmäluku mikä hyvänsä), ässästä yhden, kakkosesta kaksi jne. Silmälukujen yhteenlaskun jälkeen verrataan tulosta lopettajaan. Mikäli lopettajalla on pienin tulos, hän saa kierrokselta nolla pistettä. Muiden pisteet tulevat suoraan silmäluvusta. Mutta mikäli jollakin pelaajalla on pienempi pistesaalis kuin lopettajalla, tämä saa pisteet korteistaan ja rangaistuksena 25 pistettä. Tällöin muiden pelaajien pisteet (myös pienimmän pistemäärän saaneen pelaajan) määräytyvät kuten edellä, silmälukujen summasta.

Ensimmäisellä kierroksella peliä ei saa lopettaa.

Muutama kikka

Pelissä ei tarvitse aina odottaa siihen asti, että saa kaikki korttinsa vaihdettua ainakin kertaalleen. Joskus kannattaa lopettaa jo toisella kierroksella, jos kaksi nähtyä korttia ovat pieniä ja epäilee kanssapelaajien korttien olevan huonompia.

Kannattaa myös seurata, mitä kortteja lyödään pois: näistä korteista voi päätellä vähän siitä, kuinka pieniä kortteja muilla pelaajilla on. On myös hyvä huomata ne tilanteet, joissa kanssapelaajat vaihtavat piilokorttejaan: usein avopakkaan joutuu myös nollakortteja.

Peliä voi vaikeuttaa sillä, että ottaa käyttöön kaksi pakkaa, ja nostaa jaettavien korttien määrän kahdeksaan, jolloin korteista neljä jätetään aluksi piilokorteiksi. Myös nollakortteja voidaan valita kaksi, jolloin muistamista on enemmän.