Mitä kustannusala pitää sisällään?

  1. Kirjakustantamot hankkivat, painattavat ja markkinoivat kirjailijoiden ja kirjantekijöiden teoksia. Suomalaisten suurkustantajien &8211; WSOY, Otava, Gummerus ja Tammi &8211; ja lukuisten pienkustantamojen välillä vallitsee selkeä työnjako kirjallisuuden alojen suhteen. Isot kustantamot pyrkivät varmistamaan tuottavuuden luomalla useita vahvoja lajityyppejä, kun taas pienkustantamot satsaavat erikoistumiseen. Pienkustantamoiden erikoisaloja ovat esimerkiksi elokuvakirjallisuus, filosofia sekä luonnontieteet.
Suurkustantajien etuja ovat vahvat taloudelliset resurssit, jotka mahdollistavat tehokkaan markkinoinnin sekä palvelujen laajentamisen kirjakustannuksen ulkopuolelle. Pienkustantamot puolestaan ovat joustavampia ja nopeampia liikkeissään.

Kirjantekoprosessi alkaa kirjailijan ideasta ja ajatusten ilmaisemisesta sanoin. Kirjailijalta vaaditaan kielellistä lahjakkuutta, luontaista kykyä samastua erilaisiin tilanteisiin sekä lentävää mielikuvitusta. Kirjailija tarjoaa käsikirjoitustaan kustannustoimittajalle , joka lukee, arvioi ja valikoi tarjokkaista julkaistavaksi kelpaavat. Hyväksyttyjä käsikirjoituksia työstetään kirjailijan ja kustannustoimittajan yhteistyönä, jolloin kustannustoimittajan tehtävänä on kritisoida tekstin kirjallista tasoa, oikeakielisyyttä ja asiasisältöä, sekä kannustaa kirjailijaa eteenpäin.

Kun käsikirjoitus on valmis, se lähetetään graafikolle , joka luo kirjan ulkoasun tekstiä, kuvia ja tyhjää tilaa sommittelemalla. Graafikon tehtäviin kuuluu kirjan taitto sekä mahdollisesti kannen suunnittelu. Kirjan markkinointia hoitaa ainakin isommissa kustannustaloissa mainostoimittaja. Mainostoimittajan tehtäviin kuuluu esimerkiksi takakansitekstien ja mainosten laatiminen. Työn haastavuus on kirjan sisällön ja markkinointistrategian mielekkäässä yhdistämisessä. Kirjan viimeinen vaihe ennen jakelua on kirjapaino , jossa se painetaan joko off set -menetelmällä tai digitaalisesti, sidotaan tai nidotaan sekä viimeistellään ja pakataan.