Mikä se on?

Markkinointitutkimuksella kartoitetaan markkinoita esimerkiksi uudelle tuotteelle. Sillä haetaan vastauksia erilaisiin kysymyksiin, kuten kannattaako tätä tuotetta tehdä, onko joku muu jo ratkaissut saman ongelman ja minkälainen kilpailutilanne tuotteella olisi.

Uuden liiketoiminnan alkuvaiheessa suunnitelmia ei voida käytännössä perustella, ellei saada konkreettista tietoa. Laskelmia varten oleellista tietoa on esimerkiksi mitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan kyseisestä tuotteesta ja moniko sitä ostaisi. Asiakkaan tarpeet on tunnettava etukäteen.

Markkinointitutkimuksen toteuttamiseksi on olemassa erilaisia menetelmiä, joilla tietoa haetaan ja joilla saatua tietoa analysoidaan. Markkinointitutkimuksen tekeminen vaatii asiantuntemusta, koska sen tulokset vääristyvät helposti. Esimerkiksi haastatteluissa tai kyselylomakkeissa käytettävät kysymykset on esitettävä niin, että asiakas voi vastata niihin aidosti, eikä esimerkiksi kysymys itsessään ohjaa vastaamaan etukäteen oletetulla tavalla.

Tärkeitä asioita markkinointitutkimuksen oikean tuloksen varmistamiseksi ovat riittävän suuri otos eli kyseltävien määrä ja miten otanta toteutetaan. Otannalla tarkoitetaan sitä kenelle esimerkiksi kysely osoitetaan. On eri asia kysellä tarkasti kohdennetulta joukolta henkilöjä tai yrityksiä, kuin esimerkiksi satunnaisilta torilla kulkijoilta. Vastauksia on myös saatava riittävästi, että tulos kertoo aidosti tilanteesta.