Voiko markkinoita ohjata mielikuvilla?

Liikkeen julkista kuvaa voi rakentaa pitkälti myös mielikuvien varaan. Värit, tunnukset, liikemerkit, logot, yleensä kaikki liikkeestä ulos kuluttajalle tai asiakkaalle suuntautuvat signaalit muokkaavat mielikuvaa yrityksestä.

Esimerkiksi värejä käyttämällä voi nopeasti kertoa yrityksen ja sen tuotteiden ominaisuuksista ja myös yrityksen arvomaailmasta. Hälyvärit herättävät huomiota, punainen luo kiireen vaikutelman, sininen tasaista luotettavuutta, vihreä puolestaan korostaa ympäristöarvoja. Värisignaalit kohdistuvat haluttuihin kuluttajaryhmiin ja ohjaavat näitä tutustumaan yrityksen tuotteisiin.

Usein mielikuvat vetoavat unelmiin. Jos kohta varsinainen unelma saattaakin jäädä toteutumatta, mielikuvaan liittyvä mielihyvän kokemus ja tunne voi saada ostajan liikkeelle.

Mainoksen sisältö, jo pelkästään mainoksen paperin laatu luo mielikuvaa tuotteesta. Arkinen kopiopaperi, kenties yhdellä värillä tekaistu mainosteksti antaa vaikutelman arkisesta, kenties myös halvasta tuotteesta. Huolimattomasti tehty lappunen luo auttamatta kuvan huolimattomasta tuotteesta.

Laadukkaan, mutta usein kalliin tuotteen mainontaan on myös sijoitettava. Usein mainostoimiston avulla yrityksestä ja sen tuotteista muokataan yhtenäinen kokonaisuus, joka toivottuja ominaisuuksia korostamalla rakentaa mielikuvan tuotteiden laadusta ja ominaisuuksista. Muita laadukkaammaksi mielletyn tuotteen voi myös hinnoitella vastaavasti muita kalliimmaksi.