Mitä tehtäviä yritystiedottamisella on?

Yrityksen tiedottaminen jaetaan perinteisesti kahteen osaan, ulkoiseen ja sisäiseen tiedottamiseen. Usein niitä hoitavat kuitenkin samat toimijat. Molemmissa tärkeintä on avoin tiedonkulku. Tämä tarkoittaa sitä, että myös negatiivisista asioista viestitään niitä peittelemättä.

Sisäinen tiedottaminen tarkoittaa yrityksen henkilöstöön päin tapahtuvaa viestintää. Avoimella tiedottamisella pidetään yllä työmotivaatiota ja lisätään sitä. Yhteistoimintalain mukaan on vähintäänkin tiedotettava yrityksen taloudellisessa tilassa tapahtuneet muutokset, henkilöstöasioiden hoidossa ja henkilöstösuunnitelmissa tapahtuneet muutokset, palkkatilastot ja tilinpäätös. Hyvä tiedottaminen on kuitenkin huomattavasti laajempaa. Yrityksen sisäinen markkinointi on pidettävä kunnossa.

Sisäisen tiedottamisen kanavina voivat toimia erilaiset keskustelut, joko kahdenkeskiset tai ryhmän väliset kokoukset. Varsinaisen tiedotustilaisuuden tarkoitus on jakaa informaatiota. Sähköposti ja sisäinen verkko, intranet, ovat nykyään suosittuja. Perinteisempiä mutta edelleen toimivia ovat ilmoitustaulut, paperitiedotteet, tiedotuslehdet ja näitä laajemmat henkilöstölehdet.

Ulkoinen tiedottaminen on uutisointia erilaisille sidosryhmille ja suurelle yleisölle. Ulkoisella tiedottamisella pyritään yrityksen tunnettuuden lisäämiseen ja myönteisen yrityskuvan luomiseen ja sen ylläpitoon. Ulkoisen tiedottamisen kanavina toimivat tyypillisesti joukkoviestimet. Merkittävän aseman viestinnässä ovat saaneet yritysten kotisivut internetissä.

Tiedottaminen on yritysviestintää, jolla luodaan yrityksen imagoa, tuodaan oikeaa, ajantasaista ja myönteistä tietoa yrityksestä mahdollisimman monen ulottuville yrityksen tunnettuuden lisäämiseksi.