Miten teen hyvän raportin?

  1. Raportti on asiakirja, jonka tarkoitus on antaa tehdystä työstä tarkat tiedot. Vaikka raportteja on monenlaisia tilanteesta riippuen, voidaan osoittaa raportin perusmalli, joka on jokaisen raporttityypin selkäranka.Raportin otsikko kertoo sisällön ytimen. Se vastaa kysymykseen &8221;mitä?&8221;. Raportin tavoitteen tulee myös näkyä heti raportin alussa. Tavoite kertoo, miksi työ on tehty ja mihin sillä on pyritty. Pitkissä tutkimusraporteissa tämän kertoo johdantokappale. Myös lyhyemmissä tilapäisraporteissa on tärkeä kirjoittaa tavoite esiin. Tavoite kertoo, miksi jokin työ tehtiin.
  2. Seuraavaksi vastataan kysymykseen &8221;miten?&8221; Tässä vaiheessa tuodaan esille ne menetelmät, joita on käytetty työn tai tutkimuksen tekemiseen. Kun kerrotaan tuloksista,tuodaan esiin se, mitä saatiin aikaan tai saavutettiin. Lopuksi arvioidaan työprosessia ja sitä miten se onnistui tavoitteisiin nähden.
Raportissa on hyvä tehdä myös johtopäätöksiä. Mitä kerrotun perusteella voisi suositella? Miten tulokset vaikuttavat tuleviin työprosesseihin? Mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Kun raporttit ottaa työnteon perusvälineiksi, työ muuttuu suunnitelmallisemmaksi ja aikaakin säästyy.