Mainosten sijoittelu mainosvälineisiin

Mainos voi olla nykyään painettu tai audiovisuaalinen, tuotesijoittelua tai tapahtumamarkkinointia. Mainos voidaan esittää mediassa, lähettää digitaalisena viestinä, jakaa kotiin, sijoittaa ulkotelineisiin tai tuoda tapahtumana esimerkiksi kuluttajan työmatkan varrelle. Harva suuren luokan mainostaja käyttää vain yhtä mediaa. Monikanavaisuus on tullut jäädäkseen.Mainonnan historiassa on usein ajateltu, että mainonta on saavuttanut huippunsa eikä enää kehity. Silti se aina vain näyttää kehittyvän. 1990-luvulla viestintävälineiden ja -tekniikoiden tuomia uutuuksia ovat sähköiset viestimet: tietokoneet sähköposteineen ja kännykät.

Miten kuluttaja kokee mainosmedian?

Mainosmediat koetaan eri tavalla. Kännykkä on hyvin henkilökohtainen esine ja lähestyminen kuluttajaa sen kautta saatetaan herkästi kokea tunkeilevaksi ja jopa yksityisyyden loukkaamiseksi. Samaa vaikutelmaa ei tee suoramainos postiluukusta jaettuna, vaikka nyt lähestytäänkin kuluttajaa suoraan hänen kotiinsa. Vastaanottaja voi halutessaan kieltää nämä molemmat mainostamisen muodot. Vaikka kuluttaja olisikin sallinut mainostamisen, hänellä on oikeus saada tietää, mistä rekisteristä hänen nimensä tai numeronsa on saatu.

Mainosmedioiden ominaisuuksia

Televisio on ollut perinteisesti Suomessa uusien tuotteiden lanseerausmedia sekä valtakunnallisten kampanjoiden esittämismedia. Nykypäivän ongelma koskee televisokanavien määrän lisääntymistä: yleisöt fragmentoituvat kanaville. Kanavien voidaan toisaalta ajatella olevan virtuaalisia yhteisöjä. Tällöin esimerkiksi tietyn asian harrastajat kokoontuvat saman mediasisällön äärelle. Radiomainonnan tuottaminen on suhteellisen helppoa verrattuna TV-mainontaan, mutta radiossa ei ole käytettävissä kuin äänet. Mutta printtimainoksetkin toimivat tietysti vain kuvalla, jossa ”ääni” on kirjoitetussa muodossa.

Ulkomainonta on kasvattanut suosiotaan ja sitä ei kuluttaja voi kieltää. Bussipysäkillä seisovilla ihmisillä on yleensä myös aikaa tuijotella mainosta aivan kuten julkisissa liikennevälineissäkin.

Mainosten medioita ja kanavia voidaan ajatella olevan aivan kaikkialla: kynissä, tikkuaskeissa, almanakoissa, seinissä, lehdissä tai vaikkapa vaatteissa. Aikoinaan almanakka oli merkittävä mainosmedia, jonka kautta tavoitellaan nykypäivänäkin opiskelijoita tai ammattiryhmiä.