Onnistuuko viestintä?

Lähetin tärkeän sähköpostiviestin mutta en saanut siihen vastausta. Luin lehteä mutta en huomannut artikkelia, joka siellä oli. Joku käsitti sanomani väärin. En viitsinyt kuunnella työtoverini puhetta loppuun, sillä ”tiesin”, miten hänen juttunsa tulisi päättymään. Tuttuja tilanteita jokapäiväisestä elämästä. Miksi näin on?

Sanoman perille meno ei koskaan ole itsestään selvää. Maailma on täynnä sanomia ja informaatiota. Emme edes ehdi ottaa kaikkea vastaan. Sanomat jäävät huomaamatta tai ne katoavat heti havaitsemisen jälkeen. Osan haluamme torjua, koska se ei ole meille tarpeellista tai on ehkä sellaista, mitä emme voi hyväksyä. Sanomat voivat myös muuttua matkalla ja ne voidaan ymmärtää väärin.

Viestinnän esteet voivat olla lähettäjässä itsessään tai vastaanottajassa. Jostain syystä sanoma ei kolahda, eikä palautetta tule. Syyt sanoman jäämiseen puolitiehen voivat liittyä esimerkiksi tekniikkaan; tietokoneyhteys ei toimikaan. Teknisiin syihin voi löytää ehkä helpommin ratkaisun kuin ihmisissä oleviin, sisäisiin syihin. Ihmisten kohtaaminen vaatii vaivannäköä.

Jo ongelman tiedostaminen voi auttaa sen ratkaisussa. Vaikka meillä on erilainen tausta ja ymmärrämme sanoillakin usein eri asioita, voimme oppia ymmärtämään toisiamme. Keskustelu on avain tähän. Tieto siitä, että tulkitsemme maailmaa joka tapauksessa omista lähtökohdistamme, auttaa meitä olemaan avoimia toistemme sanomille.

Kun kirjoitat tai puhut, mieti mitä haluat sanoa, mitä haluat saada aikaan. Mieti, millainen on kohdehenkilösi tai kohderyhmä, jolle viestit. Koeta minimoida väärinkäsitykset, tuo oma mielipiteesi selkeästi esille. Pyydä vastausta tai palautetta. Muista, että informaatiovirtojen maailmassa voi myös koettaa itse paremmin erottua sanomallaan saadakseen huomiota.