Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet

Mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan kaupallista viestintää, jonka välineenä käytetään matkapuhelinta. Mobiilimarkkinoinnin vahvuutena on sen henkilökohtaisuus. Lähes jokaisella on puhelin. Jokainen puhelimen omistaja reagoi mahdollisuuksiensa mukaan puhelimen hälytysäänen, huomioi puhelimeen tulleet puhelut ja viestit. Moni ilahtuu havaitessaan, että joku kaipaa heitä. Tavallisesti matkapuhelinviestin vastaanottaminen edellyttää vastaanottajalta toimintaa, viestin avaamista tai puheluun vastaamista.

Mobiilimarkkinointiin liittyvät henkilötietolaki, kuluttajansuojalaki, laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta. Mobiilimarkkinointi perustuu aina asiakkaan perustietojen tuntemiseen. Yhteisön tulee tallentaa huolellisesti asiakkaan mobiilimarkkinointiin luovuttamat tiedot. Yhteisö voi kerätä käsittelyn kannalta vain olennaisia ja asianmukaisia henkilötietoja, henkilöstä jolla on asiakassuhde yhteisöön. Yhteisön tulee poistaa, muokata tai täydentää tarvittaessa henkilötietoja. Asiakasrekistereihin kerättyjä henkilötietoja varten yhteisöllä tulee olla määrittely ja tarkka suunnitelma henkilötietojen käyttötarkoituksesta ja laajuudesta. Mobiilimarkkinointia eli kaupallisia tiedotteita käsipuhelimien avulla ei saa lähettää asiakkaalle ilman hänen suostumustaan. Asiakkailla tulee olla oikeus seurata omia tietojaan. Heillä tulee olla henkilökohtainen motiivi eli tarkoitus tietojen luovuttamisen. Yhteisön tulee kunnioittaa asiakasta, jotta se voi ansaita asiakkaan luottamuksen ja kunnioituksen.

Mobiilimarkkinointi on osa itsepalvelukulttuuria. Asiakkaan asioiminen ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Mobiilimarkkinointi voidaan jakaa push- ja pull-markkinointiin tai niiden yhdistelmään Pull-markkinointi tarkoittaa sitä, että mainostaja tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden reagoida markkinointiviestintään käsipuhelimen avulla. Push-markkinointi sitä vastoin on tekstiviestin automaattista lähettämistä ilman asiakkaan toivetta tai pyyntöä. Mobiilimarkkinointiin liittyy myös sponsorointi. Tämä merkitsee mainospaikkojen myymistä tekstiviesteihin. Kaupalliselle viestille on varattu 160 merkin viestistä 34 merkkiä.

Mobiilimarkkinoinnista voi lukea lisää muun muassa Toni Keskisen Mobiilimarkkinonnnin käsikirjasta, jonka on julkaissut Mainostajien liitto.