Elämää ja kirjallisuutta

Ranskalainen Françoise Quoirez (1935–2004) löysi kirjailijanimensä Marcel Proustin romaanista. Sagan tunnetaan yhtälailla elämästään kuin teoksistaan. Uhkapelistä, alkoholista ja nopeista autoista pitävä kirjailija selitti elävänsä huonosti, ellei kirjoittanut ja kirjoittavansa huonosti, ellei elänyt. Saganin laajaan tuotantoon kuuluu romaaneja, novelleja, näytelmiä, käsikirjoituksia, lauluja ja muistelmia.

Saganin teokset ovat melankolisia ja viileän ironisia kuvauksia keskiluokan ihmisten latteasta elämästä ja monimutkaisista rakkaussuhteista. Hänen etäännytetty ja elegantti tyylinsä jatkaa ranskalaisen psykologisen romaanin perinnettä aikakaudella, jolloin ”uusi romaani” teki läpimurtoaan. Viihteellisyydestä huolimatta erityisesti Saganin varhaisissa romaaneissa voi havaita feministisen kirjallisuuden aineksia.

Esikoisteostaan Tervetuloa ikävä (Bonjour tristesse , 1954) Sagan alkoi työstää reputettuaan Sorbonnesta. Myyntimenestykseksi osoittautuva romaani ilmestyi kirjailijan ollessa 19-vuotias. Se kuvaa nuoren Cécilen juonitteluja, joiden tarkoitus on estää liikemiesisän ja moralisoivan perhetuttavan avioliitto. Romaani kuvasi isän ja tyttären suhteen tasavertaisiksi sekä jätti tyttären seksuaaliset kokeilut ilman onnetonta ja opettavaista loppua. Sagan samastettiin romaanin teini-ikäiseen päähenkilöön, ja häntä alettiin pitää beat-sukupolven ranskalaisena ruumiillistumana. Kriitikot kiittelivät teoksen analyyttistä tyyliä ja odottamattomia sävyjä. Romaani palkittiin kriitikoiden palkinnolla.

Saganin muut romaanit rakentuvat samoista aineksista kuin esikoinenkin. Useimmissa pinnallisesti sivistyneet joutilaat manipuloivat toistensa elämää lievittääkseen kyllästymistään edes tilapäisesti. Vakiomateriaaliin kuuluvat hullun rakkauden aiheuttamat kolmiodraamat, sukupolvien väliset kuilut, ylelliset miljööt ja isähahmot. Saganin kuvaama maailma ei silti ole täysin muuttumaton eikä hänen lahjakkuutensa pelkkää toistoa. Romaanissa Un sang d’aquarelle (1987) päähenkilöt eivät voi paeta tragediaa kuten esikoisromaanissa ja Sydämenvartijassa (Le Grande du coeur , 1968) kirjailija parodioi omaa tarinaansa. Silti Saganin voi sanoa tiivistäneen aiheensa olennaiseen, josta loitontuminen ei välttämättä ole hyväksi. Kun Sagan Rakastaja -romaanissa (Le Chien couchant , 1980) jätti rikkaiden maailman ja sijoitti rakkaustarinan kaivostyöläisten arkeen, oli seurauksena plagiointisyyte.

Romaaneja

Tervetuloa ikävä (Bonjour tristesse , 1954; elokuva 1957), Muuan hymy (Un certain sourire , 1956; elokuva 1958), Varjoa vajaat (Dans un mois, dans un an , 1957), Pidättekö Brahmsista… (Aimez-vous Brahms… , 1959), Ihmeelliset pilvet (Les merveilleux nuages , 1961), Tappion hetki (La chamade , 1965), Sydämen vartija (Le grande du coeur , 1968), Palanen aurinkoa vedessä (Un peu de soleil dans l’eau froide , 1969), Mustelmia sielussa (Des bleus à l’âme , 1972), Vieraat kasvot (Un profil perdu , 1974), Sekainen vuode (Le lit défait , 1977), Rakastaja (Le chien couchant , 1980), Tervetuloa hellyys (La femme fardée , 1981), Myrskyn silmässä (Un Orage immobile , 1983), De guerre lasse (1985), Un sang d’aquarelle (1987), La laisse (1989), Les faux-Fuyants (1991), Un chagrin de passage (1994), Le miroir égaré (1996)

Lyhyttä proosaa

Samettisilmät (Des yeux de soie , 1976), Musiques de scènes (1982)

Näytelmiä

Le château en Suède (1960), Les violons parfois (1962), La robe mauve de Valentine (1963), Bonheur, impair et passe (1964), Le cheval évanoui, suivi de l’Ècharde mer (1966), Un paino dans l’herbe (1970), Il fait beau jour et nuit (1978)

Muuta

Toxique (1964, omaelämäkerrallisia fragmentteja), Réponses 1954-74 (1975, haastatteluja), Avec mon meilleur souvenir, un recueil de portraits (1984, elämäkerta), Sand et Musset: Lettres d’amour (1985, kirjeenvaihto), Sarah Bernhardt (Sarah Bernhardt ou le Rire incassable , 1987, elämäkerta), Répliques (1992), Et toute ma sympathie (1993), Derrière l’épaule (1998, elämäkerta)